Robíte pri e-shope ABC analýzu produktov?
Ponuka produktov, najmä v prípade e-shopov býva často veľmi široká. Zákazník má možnosť vybrať si z veľkého množstva produktov, pričom niektoré sú v rebríčkoch predaja vysoko, niektoré naopak nízko. Z pohľadu predajcu sú produkty taktiež odlišné, s každým produktom sú spojené iné náklady a prácnosť na jeho obstaranie a manipuláciu.
Ako teda rozlíšiť dobré produkty v ponuke od zlých?
Určite je vhodné urobiť prierezovú analýzu ponúkaných produktov. Vhodným spôsobom môže byť napríklad ABC analýza, ktorá rozkategorizuje predávané produkty do jednotlivých kategórií – A (výkonný), B (stredne výkonný), C (málo výkonný). Na základe výsledkov sa potom môžete rozhodnúť či daný produkt v ponuke ponecháte, alebo sa ho rozhodnete z ponuky vyradiť. Pri opakovane vykonávanej ABC analýze je možné výkon produktov porovnávať medzi obdobiami a prijať tak ďalšie opatrenia. V prípade že bol niektorý produkt dlhodobo výkonný a náhle stratil svoj výkon, je vhodné preskúmať prečo tento pokles nastal a pokúsiť sa ho napraviť.
Pri ABC analýze je vhodné sledovať najmä predaj v kusoch a vo finančnom vyjadrení v jednotlivých mesiacoch. Taktiež je vhodné sa zamerať na stabilitu predaja, to znamená či sa produkt predával stabilne počas všetkých mesiacov v sledovanom období, alebo vykazoval výrazné výpadky.
Môže sa však stať, že i výkonný A produkt nesie so sebou viaceré riziká a jeho predaj v konečnom dôsledku nemusí byť pre podnik až tak prospešný ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Produkty so sebou totiž môžu niesť viaceré skryté náklady o ktorých sa na prvý pohľad nedozvieme z údajov o odbyte.
Tieto náklady môžu byť spôsobené napríklad vysokou reklamovateľnosťou zo strany zákazníkov kvôli kvalite produktu. Reklamácie je potrebné vždy riešiť s dodávateľom a najmä v prípade opakovaných reklamácií hľadať koreňovú príčinu problému a trvať na pláne odstránení zo strany dodávateľa. V prípade, že nedostatky nedokáže odstrániť, je na mieste zvážiť, či sa vám produkt naďalej oplatí predávať, pretože každá reklamácia ovplyvňuje konečný zisk z predaja produktu.
Ďalším skrytým problémom môže byť náročná manipulácia alebo špeciálne požiadavky na skladovanie produktu. Ako príklady môžeme uviesť rozmerné produkty, poprípade produkty s atypickým tvarom kde je k manipulácii potrebných viacero pracovníkov a taktiež môže so sebou priniesť nákladnejšie požiadavky na prepravu.
Ďalším príkladom sú krehké produkty kde môže dôjsť k rozbitiu či poškodeniu pri manipulácii. Poprípade produkty ktoré si vyžadujú špecifické podmienky skladovania, napríklad regulácia teploty, ktoré v konečnom dôsledku produkt predražia.
Pri posudzovaní produktov je preto okrem samotnej výkonnosti a predaja vhodné sledovať a porovnať ešte počet reklamácií a interných škodových zápisov. V neposlednom rade je vhodné taktiež zobrať do úvahy skúsenosť samostatných pracovníkov ktorí s tovarom pracujú a manipulujú.